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GOM Interviewed by a!Diseño


— issue 116 / January 2018

by Francisco Santiago x a! Diseño
Photographed by CP Mar
Mexico

-1:0:1
DESIGN FOR THE USER
"We design to provoke sensations, clarify experiences and favor interactions at each point of contact. We love this job."

"We articulate the design with two components: aesthetics and function. By mixing both in the right concentrations, we respond to abstract needs with concrete solutions. Solutions that are both useful and beautiful," says Gerardo Ortiz, co-founder of the -1:0:1 studio in Monterrey, undoubtedly one of the most prominent and influential in our country.

The history of -1:0:1 goes back to 1998 when Gerardo Ortiz and Emmanuel Moreau met and soon became business partners while they were still students at the University of Monterrey.

"We have a fascination for design. For us, it is a trade that solves problems. Seeing the world through design has allowed us not only to create identity systems, interior spaces and editorial projects for our clients but also to imagine, design and build our own companies."

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GOM Interviewed by a!Diseño


— issue 116 / Enero 2018

por Francisco Santiago x a! Diseño
Photographed by CP Mar
México

-1:0:1
DISEÑAR PARA EL USUARIO
“Diseñamos para provocar sensaciones, clarificar experiencias y favorecer las interacciones en cada punto de contacto. Amamos este oficio.”

“Articulamos el diseño con dos componentes: estética y función. Al mezclar ambos en las concentraciones adecuadas, respondemos a necesidades abstractas con soluciones concretas. Soluciones que además de útiles, son bellas”, expresa Gerardo Ortiz cofundador del estudio regiomontano -1:0:1, sin duda uno de los más destacados e influyentes en nuestro país.

La historia de -1:0:1 se remonta a 1998, con el encuentro y asociación de Gerardo Ortiz con Emmanuel Moreau, cuando ambos estudiaban en la Universidad de Monterrey.

“Tenemos una fascinación por el diseño. Para nosotros, es un oficio que resuelve problemas. Ver el mundo a través del diseño nos ha permitido no solo crear sistemas de identidad, espacios interiores y proyectos editoriales para nuestros clientes, sino también imaginar, diseñar y construir nuestras propias compañías”.

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The evolution and growth of -1:0:1 is marked precisely by the creation of its sister companies. In 2015, they founded Brands&People y Underdog, dedicated to brand and content strategies, respectively. Now a new area dedicated to education and innovation is currently about to begin, in partnership with Michael García Novak.

We present a conversation with Gerardo Ortiz (GOM) about the vision of design and the history and present of -1:0:1.


How -1:0:1 was born?

In 1998, while I was studying graphic design at the University of Monterrey, I had the chance to go on an exchange program at the Emily Carr Institute of Art and Design in Vancouver. When I returned to Mexico, my program director suggested that I should take a marketing course to make up for some credits. There I met Emmanuel Moreau, my current partner, and we started doing projects together.

How -1:01 has evolved?

We started with a small design studio focused on creating brands and graphic identities. In its beginnings, -1:0:1 led a generation of Mexican agencies that have gained international attention for their design work.

As the studio grew and focused on more complex communication projects, we designed a new model of communication agency specializing in brands developing in Latin America. We also set up an atypical content production company for social and new media. So in 2015, Brands&People and Underdog were born.

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La evolución y crecimiento de -1:0:1 está marcada precisamente por la creación de empresas hermanas. En 2015 fundaron Brands&People y Underdog, dedicadas a estrategias de marca y contenidos respectivamente. Actualmente están por comenzar una nueva área dedicada a la educación e innovación, en alianza con Michael Novak.

Presentamos una conversación con Gerardo Ortiz (GOM) sobre la visión del diseño, y la historia y presente de -1:0:1.


¿Cómo nace -1:0:1?

En 1998, cuando todavía estudiaba diseño gráfico en la Universidad de Monterrey, tuve la suerte de viajar de intercambio a Vancouver a Emily Carr Institute of Art and Design. Cuando regresé a México mi director de carrera me sugirió llevar una materia de mercadotecnia para reponer algunos créditos. Ahí conocí a Emmanuel Moreau, mi actual socio, y empezamos a hacer proyectos juntos.

¿Cómo ha sido su evolución?

Comenzamos con un pequeño estudio de diseño enfocado en creación de marcas e identidades gráficas. En sus inicios, -1:0:1 encabezó una generación de agencias mexicanas que han ganado atención internacional por su trabajo de diseño.

Conforme el estudio crecía y se enfocaba en proyectos de comunicación más complejos, diseñamos un nuevo modelo de agencia de comunicación especializada en marcas en pleno crecimiento en América Latina. También configuramos una atípica productora de contenidos para medios sociales y nuevos medios. Así en 2015, nacen Brands&People y Underdog.

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This way, -1:0:1 becomes our design company, Underdog our content company and Brands&People our brand company. Today we are an assembly of multidisciplinary teams of approximately 70 people who work and share a very special work culture. Since 2012, we have a relationship with the global TBWA network from which we have adopted the Disruption methodology, which has consolidated the strategic capabilities of the agency.

-1:0:1 is considered a precursor of a new generation of designers in Monterrey, what do you think about it?
I really like the effect that our work culture has had in other studios and in the city in general. I feel that we have inspired many friends and colleagues to raise the levels of quality and little by little to inject a more vibrant culture into a historically industrial city. It seems to me that the effect in Monterrey has also spread to many other cities in Mexico. I have seen very interesting new proposals from places like Merida, Queretaro and Mexico City.

How do you define the graphic style of the agency?

We have always felt a special attraction for design. For us, it is a craft to solve problems. Seeing the world through design has allowed us not only to create concepts, identity systems, interior spaces and editorial projects for our clients but also to imagine, design and build our own companies. We articulate the design with two components: aesthetics and function. By mixing both in the right concentrations, we respond to abstract needs with concrete solutions. Solutions that besides being useful, are beautiful.

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De esta manera, -1:0:1 se convierte en nuestra compañía de diseño, Underdog en nuestra compañía de contenidos y Brands&People en nuestra compañía de marcas. Hoy somos un ensamble de equipos multidisciplinarios de aproximadamente 70 personas que trabajan y comparten una cultura de trabajo muy especial. Desde 2012 tenemos una relación con la red global TBWA de la cual hemos adoptado la metodología de trabajo Disruption, que nos ha consolidado las capacidades estratégicas de la agencia.

Se considera a -1:0:1 precursores de una nueva generación de diseñadores en Monterrey, ¿Qué opinas al respecto?

Me gusta mucho el efecto que ha tenido nuestra cultura de trabajo en otros estudios y en la ciudad en general. Siento que hemos inspirado a muchos amigos y colegas a subir los niveles de calidad y poco a poco ir inyectando un cultura más vibrante a una ciudad históricamente industrial. Me parece que el efecto de Monterrey se ha contagiado también a muchas otras ciudades en México. He visto nuevas propuestas muy interesantes de lugares como Mérida, Querétaro y Ciudad de México.

¿Cómo defines el estilo gráfico del trabajo de la agencia?

Desde siempre hemos sentido una atracción especial por el diseño. Para nosotros, es un oficio que resuelve problemas. Ver el mundo a través del diseño nos ha permitido no solo crear conceptos, sistemas de identidad, espacios interiores y proyectos editoriales para nuestros clientes, sino también imaginar, diseñar y construir nuestras propias compañías. Articulamos el diseño con dos componentes: estética y función. Al mezclar ambos en las concentraciones adecuadas, respondemos a necesidades abstractas con soluciones concretas. Soluciones que además de útiles, son bellas.

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We design from the user's perspective. We think about the macro and we take care of the micro. We design to provoke sensations, clarify experiences and favor interactions at each point of contact. We love this job.

As for visual style, it seems to me that -1:0:1 is generally reductionist, monochromatic and somewhat utilitarian. Brands&People, in contrast, is chromatic, flexible, open; Something like pop-smart. Underdog is much more irreverent and with a good sense of humor.

It seems to me that working with teams that exchange ideas in a very close and constant way makes one style feed off of the other and that way better results happen. At the beginning when we were four people, the style was very defined by the founders but now it is transformed with the contributions of all those who join the team. We could say that today it is a much more flexible and organic style. And that makes it much more interesting and always evolving and changing. It keeps us excited.

Who are your main influences?

Each person on the team has their own references and the sum of all is very rich and diverse. Personally, my mentors in graphic design were the French studio 3/4face. At the end of the 90s, they opened a satellite office in Mexico and I had the opportunity to work with them in the Monterrey studio and for a while in their headquarters studio in Lyon, France.

I learned a lot from them, especially a fondness for typographic treatment, reticles and the search for the basics. I also like the work of studios like Saffron, Pentagram, BVD, SDL and Gretel.

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Diseñamos desde la perspectiva del usuario. Pensamos en lo macro y cuidamos lo micro. Diseñamos para provocar sensaciones, clarificar experiencias y favorecer las interacciones en cada punto de contacto. Amamos este oficio.

En cuanto a estilos visuales me parece que -1:0:1 es generalmente reduccionista, monocromático y un tanto utilitario. Brands&People en contraste es cromático, flexible, abierto; Algo así como pop-inteligente. Underdog es mucho más irreverente y con buen sentido del humor.

Me parece que trabajar con equipos que intercambian ideas de manera muy cercana y constante hace que un estilo se enriquezca con el otro y así suceden mejores resultados. Al inicio cuando éramos cuatro personas el estilo estaba muy definido por los fundadores pero ahora se va transformando con las aportaciones de todos los que se van sumando al equipo. Podríamos decir que hoy es un estilo mucho más flexible y orgánico. Y eso lo hace mucho más interesante y siempre en evolución y cambio. Nos mantiene emocionados.

¿Quiénes son sus principales influencias?

Cada persona del equipo tiene sus propias referencias y la suma de todos es muy rica y diversa. En lo personal mis mentores en diseño gráfico fueron el estudio francés 3/4face. A finales de los años 90 abrieron un despacho satélite en México y tuve la oportunidad de trabajar con ellos en el estudio de Monterrey y durante un tiempo en el estudio base de Lyon en Francia.

De ellos aprendí muchísimo, especialmente el cariño por el tratamiento tipográfico, las retículas y la búsqueda de lo básico. Me gusta mucho también el trabajo de estudios como Saffron, Pentagram, BVD, SDL y Gretel.

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I think that the schools where I have studied have also greatly influenced my work, the UDEM in Monterrey; Emily Carr Institute of Art and Design in Vancouver, Miami Ad School in Madrid, and IE Business School and Hyperisland in New York.

What makes -1:0:1 projects different?

I believe that the contact that the design team has with other teams from other disciplines in our sister companies gives it a broader perspective. For example, understanding how a brand is conducted allows the team that creates it to make decisions that can transcend different levels and for longer times. For example, when we create an identity we always take into account variables of the brand's positioning, flexibility, temporality, and so on. Many times, brands that are created in -1:0:1 end up being conducted later by Brands&People.

Which are the traits that give you a unique identity from other agencies?

Last year, we were researching and studying about responsive organizations and we spent the whole 2017 testing a different work model that allows all team members to have decision-making freedom, financial freedom, and creative freedom. We are very happy because the results are incredible. The teams are happier and the projects have had a lot of relevance. My role in the team has evolved a bit and now I collaborate with them more as a coach and they make their own decisions.

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Creo que también las escuelas donde he estudiado han influenciado mucho mi trabajo, la UDEM en Monterrey; Emily Carr Institute of Art and Design en Vancouver, Miami Ad School en Madrid, y IE Business School y Hyperisland en Nueva York.

¿Qué hace diferente a los proyectos de -1:0:1?

Creo que el contacto que tiene el equipo de diseño con otros equipos en otras disciplinas de las compañías hermanas lo dota de una perspectiva más amplia. Por ejemplo el entender cómo se conduce una marca le permite al equipo que la crea tomar decisiones que pueden trascender en distintos planos y por tiempos mayores. Por ejemplo cuando se crea una identidad siempre se tienen en cuenta variables de posicionamiento, flexibilidad, temporalidad de la marca, etcétera. Muchas veces marcas que se crean en -1:0:1 terminan siendo conducidas más adelante por Brands&People.

¿Cuáles son las características que les dan identidad frente a otras agencias?

El año pasado estuvimos investigando y estudiando sobre organizaciones responsivas y llevamos todo el 2017 probando un modelo de trabajo distinto que permite que todos los miembros del equipo tengan libertad de decisión, libertad financiera y libertad creativa. Estamos muy contentos porque los resultados son increíbles. El equipo está más feliz y los proyectos han tenido mucha trascendencia. Mi rol en el equipo ha evolucionado un poco y ahora colaboro con ellos más a manera de coach donde ellos toman sus propias decisiones.

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How did your relationship with UDEM begin and what has been the experience and results?

The relationship with the University of Monterrey is very special. First we studied there, I personally received a grant from UDEM that covered 90% of my tuition, later we had the opportunity to create the brand strategy, hence the opportunity to pitch an evolution for their identity opened, later we designed their digital communication strategy and its videography, and finally we also created a scholarship for creative talents in need of financial aid. The experience of working has been especially emotional for obvious reasons. Working for your alma mater is something unique. And the results have been extraordinary, altogether the Ser Humano, Ser UDEM campaign with 90% Ad Recall, the evolution of the identity that was received positively by the college community, the digital engagement that is three times higher (3.25) than its main competitor, has empowered the University to increase enrollment by 46% between 2012 and 2014.

What are the next plans and goals for -1:0:1?

We are very excited about the projects that continue for us. It is very possible that we start operations in Mexico City in conjunction with the Chiat Day agency that is also part of the TBWA network in Mexico. We have also been working this past year with Michael García Novak, someone we have always admired a lot, in the creation of an innovation consultancy called Novak Innovation as well as an educational model that breaks many paradigms and will open next year, called School of Change. The creation of these two entities is beginning to form a kind of ecosystem of creative companies that will share knowledge, resources and best practices.

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¿Cómo nació su relación con la UDEM, cómo ha sido la experiencia y los resultados?

La relación con la Universidad de Monterrey es muy especial. Primero estudiamos ahí, yo personalmente estuve becado por la UDEM el 90% de mi carrera, más adelante tuvimos la oportunidad de crear la estrategia de la marca, de ahí se abrió la oportunidad de competir por evolucionar su identidad, más tarde diseñamos su estrategia de comunicación digital y su videografía, y finalmente hemos también creado una beca para talentos creativos que requieren apoyo económico para estudiar una carrera. La experiencia de trabajar ha sido especialmente emocional por razones obvias. Trabajar para tu alma mater es algo único. Y los resultados han sido extraordinarios, tanto la campaña Ser Humano, Ser UDEM con 90% de Ad Recall, la evolución de la identidad que fue recibida positivamente por la comunidad universitaria, el engagement digital que es tres veces mayor (3.25) al de su principal competidor han potenciado a la Universidad a incrementar un 46% el enrollment entre 2012 y 2014.

¿Cuáles son sus próximos planes y objetivos de -1:0:1?

Estamos muy emocionados con los proyectos que siguen para nosotros. Es muy posible que comencemos operaciones en la Ciudad de México en conjunto con a la agencia Chiat Day que es también parte de la red TBWA en México.También hemos estado trabajando este último año junto a Michael García Novak, alguien que siempre hemos admirado mucho, en la creación de una consultoría de innovación llamada Novak Innovation y un modelo educativo que rompe muchos paradigmas y se abrirá el próximo año llamado School of Change. La creación de estas dos entidades empieza ya a formar una especie de ecosistema de empresas creativas que compartirán conocimientos, recursos y mejores prácticas.

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By the end of this year (2017), we will complete our new space that will host our 5 companies in an environment that encourages collaboration and co-creation. Very soon we will share more details about it since this new space will be one of the most important hubs for the creative community in Mexico.

a!Diseño
Magazine
— issue 116 / Enero 2018
Photography by Mar

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A finales de este año (2017) terminaremos nuestro nuevo espacio que hospedará las 5 compañías en un entorno que estimula la colaboración y la co-creación. Muy pronto les podremos compartir más detalles al respecto porque este nuevo espacio será uno de los hubs más importantes para la comunidad creativa en México.


a!Diseño
— issue 116 / Enero 2018
Photography by Mar

 

 

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