ENG / ESP

Casa D'aristi


a 75-year-old artisanal distillery premieres its mother brand

A legend in a bottle

Founded in 1935 by the Aristi family in a brightly colored colonial hacienda in Yucatan, Casa D’aristi has long been famous among locals for producing an exotic liquor called Xtabentún. whose And this artisanal microdistillery is one of only a handful remaining that preserve the ancient method of fermenting the liquor, a recipe dating back to the Mayan civilization.

Brands&People x Casa D'aristi

To celebrate its 75th anniversary, Casa D’aristi commissioned Brands&People as comprehensive brand consultants to devise a campaign introducing its artisanal spirits to new territories. In our diagnosis, the company needed a total identity redesign and the creation of a new umbrella brand. Formerly known as Grupo Aamsa, the company was reborn as Casa D'aristi in 2011 — a new name to open its way to international shelves. Over the next year we worked closely with the company to redesign its products one by one, constructing a solid brand architecture for domestic and foreign markets.

ENG / ESP

Casa D'aristi


una destilería artesanal septuagenaria estrena marca madre

Una leyenda embotellada

En 1935 la familia Aristi fundó una destilería artesanal dentro de una brillante hacienda colonial en Yucatán, al sureste de México. Consagrada por la fermentación de un exótico licor llamado Xtabentún, Casa D'aristi es una de las pocas micro-destilerías que han conservado la receta de este líquido que se remonta a la antigua civilización Maya. El nombre del licor proviene de su ingrediente principal, una flor cuyo néctar se combina con anís y miel.

Brands&People x Casa D'aristi

Para celebrar su 75 aniversario, la destilería le comisionó a Brands&People una consultoría integral de marca para desplegar su portafolio de productos hacia nuevos territorios. Nuestro diagnóstico instó un rediseño total de identidad y la creación de una nueva marca paraguas. Anteriormente conocida como Grupo Aamsa, la compañía renació como Casa D'aristi en 2011; un nuevo nombre para abrirse camino en estanterías internacionales. Durante el siguiente año trabajamos muy de cerca rediseñando todos sus productos uno a uno. Así, formamos una arquitectura de marca sólida para mercados nacionales y extranjeros.

Share,

Facebook

LinkedIn

Twitter

ENG / ESP

A new identity

To highlight the geographical character of the brand while staying true to its heritage, we created a calligraphic logo of silver on background of turquoise — a ubiquitous hue in the Mexican Caribbean. It was a stunning visual representation of the company's commitment to authentic local ingredients. Along these same lines, we redesigned the packaging for Rum Caribe and Rum Caribe Añejo, the company’s Kalani coconut liquer, the classic Xtabentún and a special edition XTA. Our team carefully crafted bottles, labels, logos, seals, stationery, portfolio kits, brand books and freight packaging. All new.

Resurrecting Mayan legends

TTo firmly root the brand in regional traditions, we wrote and produced a series of micro brand films inspired by beautiful native tales. For 21 days and nights, a small film crew infiltrated the jungle —rainforests, lakes, natural wells, white-sand beaches and archeological sites of Yucatán, Chiapas, Quintana Roo and Campeche — to capture the magic. The magic found in Mayan legends to explain the origin of all things.

Cocay, the legend of the fireflies. Xdzunuum, the legend of the hummingbird. Kay Kolel, the legend of the mermaids. And Xtabay, the legend of the wildflower Xtabentun. These stories have been preserved for centuries by word of mouth, and we wanted to honor this tradition. To narrate these legends, we invited a living legend, one of the most renowned Mexican singer-songwriters of all time, also born in Mayan lands: Don Armando Manzanero. Through the music of his words and the stunning visuals of these native lands, these micro brand films blended ancient tradition with timeless beauty to introduce an authentic flavor of Yucatan to the world.

ENG / ESP

Una nueva identidad

Para destacar el carácter geográfico de la marca y respetando su herencia cultural, creamos un logo caligráfico estampado en plata sobre una cama de color turquesa, un tono omnipresente en el caribe mexicano. Este gesto visual evoca el compromiso de la compañía de utilizar ingredientes de la región. Bajo la misma premisa, rediseñamos las familias de empaques para Ron Caribe, el licor de coco Kalani, el clásico Xtabentún y la edición especial de XTA. Empaques, sellos, juego de correspondencia, kits, manuales de marca y cajas de embarque. Todo nuevo.

Leyendas mayas que reviven

Para enraizar la marca en las tradiciones regionales, escribimos y produjimos una serie de micrometrajes inspirados en cuentos nativos. Durante 21 días y 21 noches, un pequeño equipo de filmación se infiltró en la jungla —bosques tropicales, lagos, cenotes, playas blancas y ruinas arqueológicas de Yucatán, Chiapas, Quintana Roo y Campeche— para capturar la magia. Esa magia que se encuentra en las leyendas Mayas para explicar el origen de las cosas.

Cocay la leyenda de las luciérnagas, Xdzunuum la leyenda del colibrí, Kay Kolel la leyenda de las sirenas y Xtabay la leyenda de la flor silvestre Xtabentún. Estas historias han sido preservadas durante siglos de boca en boca y queríamos honrar esa tradición. Para narrar las leyendas invitamos a un leyenda viva, uno de los más reconocidos cantautores mexicanos de todos los tiempos, también nacido en tierras mayas: Don Armando Manzanero.

ENG / ESP

Brands&People x Casa D'aristi

Co-create
Collaborate
Connect
B&P

ENG / ESP

Brands&People x Casa D'aristi

Co-create
Collaborate
Connect
B&P

 

 

<Prev