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Emmanuel and Gerardo


talk to Computer Arts, UK

My design space — issue 237 / March 2015

by Computer Arts

The home of Mexican sister agencies Brands&People and Menosunocerouno is filled with quirky objects and artifacts to encourage creative collaboration, says co-founder Gerardo Ortiz.

Based in Mexico, Brands&People is the newest creative enterprise of Mexican designer Gerardo Ortiz (right) and his French associate Emmanuel Moreau (left). A team of 60 designers, copywriters, media planners and brand leaders orchestrate holistic strategies for commercial brands across Latin America.

It shares a creative space with its older brother, Menosunocerouno, an influential design studio launched by the same partners back in 2001. “It’s an open plan workspace in which an abundance of daylight brightens an arrangement of oversize white tables,” says Ortiz. The first floor hosts the digital team and cafeteria, the second floor is a photo/video studio and the third is home to the creative teams and collaboration rooms.

“It’s all designed to incite co-creation, with people moving freely from one space to the other during the day,” he adds.

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Emmanuel and Gerardo


hablan con Computer Arts, UK

Mi espacio de diseño — issue 237 / Marzo 2015

por Computer Arts

El hogar de las agencias hermanas Brands&People y Menosunocerouno en México está lleno de peculiares objetos y artefactos que inspiran la colaboración creativa, dice el co-fundador Gerardo Ortiz.

Basada en Monterrey, México, Brands&People es la nueva compañía creativa del diseñador mexicano Gerardo Ortiz (derecha) y su socio francés Emmanuel Moreau (izquierda). Un equipo de 60 diseñadores, copywriters, media planners y brand leaders orquestan estrategias holísticas para marcas comerciales en Latinoamérica.

Comparte oficina con su hermano mayor, Menosunoceruno, un influyente estudio de diseño lanzado por los mismos socios en 2001. “Es un espacio de trabajo abierto en donde abunda la luz natural que ilumina las mesas amplias color blanco”, dice Ortiz. El primer piso aloja al departamento digital y la cafetería, el segundo piso es un estudio de producción y el tercero se ubican los equipos creativos y cuartos de colaboración.

“Todo está diseñado para incitar la co-creación, con personas moviéndose libremente de un espacio a otro durante el día,” añade Ortiz.

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Among the quirkier items of furniture is The Corona Chair (1). which Ortiz describes as part chair, part sculpture, part joke. “We believe it was designed by Jose GarciaTorres, owner of contemporary art gallery Proyectos Monclova in Mexico City,” he explains. “It’s a cheap metal chair of the type commonly used in Mexican cantinas (bars) but this one is chromed. It is as beautiful as it is funny. It reminds us how banal objects have the potential to be transformed.”

It’s a principle followed throughout the office, as with this beautiful pen (2). crowd-sourced at Kickstarter. “It reminds us that innovation and design can drive a powerful desire,” Ortiz says. “We especially love the weight of the pen - it’s heavy, making it 10 times more difficult to lose than a regular pen.” And then there’s a design classic an Eames bird (3) - although on closer inspection this one appears to be broken. “It’s a reminder that unexpected things happen all the time,” responds Ortiz,” and that accidents and failure can bring beauty and knowledge.”

A Panamanian flag (4) isn’t what you’d expect to see in a Mexican office, but this one represents an important milestone for the agency making the small list of those approved by Procter & Gamble (which is headquartered in Panama) to work for them across Latin America. And finally, there’s a sign that’s it’s not all work, work, work at Brands&People in this collection of non design books (5). “We started our careers in design and marketing but after a few years, we got a little bored,” Ortiz explains. “We wanted more. We started to explore and develop new skills that enrich our credentials: architecture of choice, design thinking, disruption, service design, writing, scriptwriting and costumer journeys. These are some of the non-design books that marked us the way.”

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Entre las piezas más peculiares que amueblan la oficina está La Silla Corona (1), la cual Ortiz describe como parte silla, parte escultura, parte broma. “Creemos que la diseñó Jose García Torres, dueño de Proyectos Monclova, una galería de arte contemporáneo en la Ciudad de México,” explica. “Es una silla barata de metal que encuentras en las cantinas, pero la diferencia es que esta es cromada. Es un objeto tan bonito como irónico. Nos recuerda que cualquier objeto tiene el potencial de transformarse.”

Es un principio que seguimos en la agencia, como con esta pluma (2) de un proyecto de Kickstarter a través de crowdsourcing. “Nos recuerda que la innovación y el diseño impulsan un deseo poderoso,” recalca Ortiz. “Especialmente nos encanta el peso de la pluma - es muy pesada, 10 veces más difícil de perder que una pluma regular.” También tenemos un clásico del diseño: El Eames House Bird (3) - aunque al mirarlo de cerca éste parece estar roto. “Nos recuerda que lo inesperado sucede en cualquier momento,” respondió Ortiz, “y que los accidentes y fracasos pueden traer belleza y aprendizaje.”

Una bandera panameña (4) no es algo que esperas ver en una oficina mexicana, pero representa un logro importante para el equipo: ser de las pocas agencias aprobadas por Procter & Gamble (con oficinas centrales en Panamá) para trabajar con ellos en Latinoamérica. Y por último tenemos una señal de que no todo es trabajo en Brands&People en una colección de libros que no son de diseño (5) "Comenzamos nuestras carreras en diseño y marketing, pero después de unos años, nos aburrimos un poco", explica Ortiz. "Queríamos más. Comenzamos a explorar y desarrollar nuevas habilidades que enriquecen nuestras credenciales: arquitectura de decisiones, design thinking, service design, disruption, guionismo, escritura mínima y experiencia de usuario. Estos son algunos de los libros fuera del diseño que nos marcaron el camino".

 

 

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